Oink oink

Det alla pratar om idag är svin infuensan. Ändå känner jag mig ganska så dåligt uppdaterad av vad som gäller egentligen. Den "vanliga" influensan slår ut fler än vad grisen gör. Än så länge.. kommer det en kulme? Är detta bara början? Vad händer egentligen?
Emil fick sin spruta i skolan i onsdags och klarade sig rätt så bra förutom den här elaka hostan som kom igår natt. Maia fick sin, efter mycket om och men, igår och toppade feber inatt. :(
Det var tredje gången Seppo var nere med Maia, denna gången gick han till en annan bvc för hos oss var vaccinet slut varje gång de kom ner... vilket inte gjorde min man jättelycklig direkt. Jag har inte ställt mig ännu i fråga om jag ska ta den eller inte. Jag är så löjligt rädd för sprutor. Maia var jätteduktig, jag är så stolt över henne!
Nu börjar jag bli lite förkyld också och då ska man inte ta den eller? Sedan har jag så mycket inplanerat resten av november så jag har inte tid att bli dålig om det nu skulle bli biverkningar. Ja ni vet alla dessa undanflykter... :)


I söndags var vi på Jul på Liseberg. Jättemysigt! Tills Maia fick frispel och atmosfären runtomkring henne bara bestod av pipluft. Men innan dess hann vi med att köpa fudge (det egentliga anledningen till varför jag åker dit), titta på kaninteatern, vinna smink på leksakshjulet och titta på isshowen med teamåkning. Maia hade velat se Malin åka, hon är den vita kaninen i kaninernas isshow. Men vi lyckades pricka in 1 av 3 uppvisningar som Landvetter hade så det var inga kaniner. Då började pipluften ta vid. När Emil vann chips och inte hon - jösses då kom sirenerna på.
Apropå sirener så har jag pratat med räddningstjänsten i Gårda och vi får gärna komma dit och kika bara man ringer samma dag och kollar så killarna kan ta emot en. Maia är vansinnigt förtjust i brandbilar och mamma kan titta på brandmännen... hehe

På lördag har jag lite partaj i lokalen här hemma. Jag har gått ut med inbjudningar på Facebook och bara hoppas på att det kommer fler än de som anmält sig. annars känns det rätt fånigt att ha lokal till 14 personer.
Jag ska bjuda på glögg, pepparkakor, grönmögelost, skumtomtar, chokladpenisar, lekar och tävlingar. Det blir även demo från min partyväska från 6party.nu och Lisas demo från MyKidoo. Sara kommer med sina smycken så det blir alla klappar klara på en och samma gemytliga kväll. Var min tanke iaf, hoppas nu bara det går vägen.
Kom du också! Ta med en vän. :)

I fredags (den trettonde) förstod jag varför man måste vara över 40 för att göra mammografi.. man måste ha taxöron för att lyckas. Det kan vara lite svårt med fina fasta bröst att trycka in dem mellan plattorna :) Tur man har taxöron då fast man inte ens är 35... haha
Härligt att man kan skoja om så allvarliga saker. Det är en överlevnadsinstinkt. Humor!!
Jag får mina svar av läkaren gud-vet-när. Jag tror inte det är ngt allvarligt, men han ville vara säker på att det inte var något mikroskopiskt påbörjande som inte gick att känna. Jag har en slags molande värk som kommer och går. Kan vara min spänningsvärk som vandrat vidare över kroppen - tröttnat på mitt tomma huvud och promenerat neråt.. Bättre den inte fortsätter längre ner.. :)
Jag fick än en gång bevis på att jag inte kan slappna av. När man stod där med tuttarna i vädret (vid midjan..hehe) skulle man slappna av i axlarna. Det gjorde jag... trodde jag. Jag MÅSTE lära mig hur fan man gör för att slappna av!! Men hur?
Får nog slänga på min pilates dvd idag och se om det kan vara något.

Min älskade Jill har fått bebis nu! Den 9 nov kom hon - Johanna! Grattis till er! Love you!
 

Till alla er därute - ta vara på er och varandra!
Carpe Diem

//Mia








Mina solstrålar

Det blåvita livet suger fett just nu. Jag orkar ingenting, blev helt apatiskt. Man bara fortsätter i sina rutinmönster liksom..... jävla skit!

I röran här hemma igår fick jag oväntat kaffebesök. Det var trevligt, då mannen var i Stockholm och sonen drivit mig till nästintill vansinne halva kvällen.... Nettan kom upp en stund över en kopp och Maia ska genast ta över hela scenen. Hon är vår lilla teaterapa, hmm? - undrar var hon fått det ifrån?! :)
En liten händelse fick miga tt vakna upp ur mitt tunga tillstånd för en stund, en händelse som fick oss att skratta gott och glömma livets svårigheter. En händelse som kanske inte betyder något för er, men för oss blev det guld värt.
Nettan har skrivit en ny Lucia sång till barnens lussetåg i lokalen. Hon sjunger den för oss och Maia pladdrar sig igenom sången och har inte tid att ens bry sig om vad Nettan sjunger. Hela världen kretsar kring lilltjejen.. Maia uppsnappar dock att det är en lusse sång och säger snabbt och stolt - "då ska jag vara kladdkaka!" Istället för att tillrättavisa  henne tillåter jag mig själv att le. Alltså, bara en sådan enkel sak som att le med sina barn har inte ens funnit på planeringen - sorgligt att man tappar så mycket ork. Maia springer ut i hallen och hämtar sin nya pepparkaksklänning och håller upp den. Med ett leende och intensivitet säger hon "det vita är grädde!" Då brister vi ut i gapskratt allihopa och det var så skönt!

Så - ta vara på alla stunder, trots att det ibland är grymt svårt!
Carpe Diem!

//Mia