3 Aug

Idag fyller Linda 30 bast. Det är några år sedan nu jag träffade henne, men jag har mina minnen kvar. :) Hur vi i tonåren trodde att vi kunde lura mamma när vi var i spritförrådet, smygrökte och hittade på bus. När jag tänker tillbaka var jag väl ingen direkt jättesnäll tonåring, men någon "värsting" var jag väl aldrig heller?! :)

Nåväl, tillbaka till 2007.
Idag, efter den framdukade och uppätna frukosten, åkte vi i familjen till Nådendal. Det efterlängtade Muminlandet låg i målet. Man fick parkera bilen på anvisad plats och sen ta Muminbussen en bit. Där fick man sen välja om man ville gå sista biten eller ta lilla tåget. Vi gick.
Muminvärlden ligger på en ö, och för att komma dit fick man gå över en lång bro. Det kändes som att bron låg på vattnet och jag lovar er att jag höll mig i mitten så mycket jag kunde. Väl över kom man till entrén, och huvaligen, det var dyrt! 18 euro/person. Inte Maia dårå, men ändå.. Maten och souvenirerna var också dyra, men vad kan man vänta sig på sådana ställen? Barnen hade mycket trevligt och Maia var skogstokig. :) Vi gick hattifnattarnas sagostig, kikade in i båthuset, gick runt på och i Muminpappans båt. Och så naturligtvis var vi inne i det blå Muminhuset. Maia klappade Muminmamman, Muminpappan och Snorkfröken. Rätt var det är kommer Stinky springandes med ett bylte i famnen och polisen efter sig. :)
Jag köpte bokmärken till Maias Muminbok och sist tittade vi på den svenska föreställningen på teatern.
En skön dag med massor av upplevelser för barnen.


Hemma i stugan igen väntade mat och lek med Emmi.
Jari satte igång bastun och Seppo vågade sig på ett dopp i den källarkalla poolen. Barnen badade i baljor, för varken de eller jag är förtjusta i att basta.
Meningen var att vi skulle vidare till andra släktingar imorgon, men vi bokade om biljtterna hem så vi stannar i stugan 1 dag till. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback